Picture via FS.1 ASI S.
ประเทศไทย ในปี 2514 ฝูง.61 ได้รับ บ.ล.4 อีก 4 เครื่อง และในปี 2515 กับปี 2516 อีกปีละ 2 เครื่อง ซึ่งในรุ่นที่ได้รับในปี 2515 จะพิเศษหน่อยก็ตรงเป็น บ. HC-123 B ซึ่งเป็นรุ่นที่มีเรดาร์ติดตั้งอยู่ที่ตรงส่วนหัวของเครื่อง และเคยใช้งานอยู่ในหน่วยยามฝั่งของสหรัฐฯ (U.S. Coast Guard) ในภารกิจการค้นหาและกู้ภัยทางทะเลมาก่อน ทำให้ ทอ.ไทย มี บ.ล.4 (C-123 B) รวมทั้งสิ้น 22 เครื่อง นอกจากนี้ในปี 2516 ยังเป็นปีแรกที่ ทอ.ไทย ได้รับ บ.แบบ C - 123 K อีกจำนวน 8 เครื่องด้วย และได้มีการกำหนดชื่อ บ.รุ่นนี้ว่า “ เครื่องบินลำเลียงแบบที่ 4 ก ” หรือ บ.ล.4 ก และบรรจุเข้าประจำการในฝูง.61 ร่วมกับ บ.ล.4 (C-123 B) ในปี 2518 ทอ.ไทย ยังได้รับ บ.ล.4 ก เพิ่มเติมอีก 10 เครื่อง และในปี 2519 อีก 2 เครื่อง รวมจำนวน บ.ล.4 ก ที่ ทอ.ไทย ได้รับทั้งสิ้นจำนวน 20 เครื่อง ซึ่งจะว่าไปแล้ว บ,ล.4 ก หรือ C - 123 K นั้น เดิมก็คือ C-123 B นั่นเอง แต่ได้รับการดัดแปลงให้ติดตั้งเครื่องยนต์ไอพ่นแบบเทอร์โบเจ็ต รุ่น J 85 GE 17 ซึ่งให้แรงขับ 2,850 ปอนด์ ที่ใต้ปีกข้างละ 1 เครื่อง เพื่อช่วยเสริมสมรรถนะในระหว่างการบินขึ้นและร่อนลงจอด
ภารกิจของ บ.ล.4 และ บ.ล.4 ก นอกเหนือจากภารกิจที่ได้กล่าวไปในช่วงต้นแล้ว ก็ยังเคยได้รับภารกิจพิเศษในการถวายการบินในฐานะเป็นเครื่องบินพระที่นั่ง แด่พระบาทสมเด็จพระเจ้าอยู่หัว และ สมเด็จพระนางเจ้าฯ พระบรมราชินีนาถ อีกด้วย โดยในปี 2516 ได้ดัดแปลง บ.ล.4 หมายเลข 0-40571 (หมายเลข ทอ. ล.4 -18/14) นอกจากนี้ในปี 2519 ก็ยังได้ดัดแปลง บ.ล.4 ก หมายเลข 55-569 (หมายเลข ทอ. ล.4 ก - 7/16) ให้เป็น บ.พระที่นั่ง ทดแทน บ.ล.4 พระที่นั่งเครื่องเดิมอีกด้วย ซึ่งการจัด บ.ทั้งสองแบบให้เป็น บ.พระที่นั่ง นั้นก็เพื่อให้เหมาะสมกับสภาพสนามบินที่จะเสด็จพระราชดำเนินไปในขณะนั้นนั่น เอง
Thailand in 1971 was 61 Sqd, Recive 4 x C-123 B and in 1972 to the year 1973 more than 2, which in the year 1972 has been a great little B is the HC-123 B, which is a radar mounted at the head of the machine. And was active in the United States Coast Guard (USCG) in the search and rescue missions at sea before discourage Thai B.L. 4 (C-123 B) a total of 22 this year 1973 also saw the first material. Thai Baht for a C - 123 K with the number 8 and has given us a version of the "Air transport is a B.L4 and B.L4(a) entered in the crowd with B.L.4 (C-123 B) in the 1975 directory. Thailand has been more than 10 ,four years and in 1976 the total of the 2 on the fabric. Thailand has a total of 20, which will go on, C-123 K is that the C-123 B, but it has been modified to install a jet engine. Turbo Jet Model J 85 GE 17, which provides 2,850 pounds of thrust under the wing of a machine to improve performance during takeoff and landing.
The mission of B.L. 4 and B.L.4(a) Apart from the mission that has been mentioned earlier. I also had a special mission to offer flight as the throne. Upon the King (Royal Flight). In 1973 modified B.L. 4 #0-40571 (directory number L. 4 -18/14), and in 1976 it has also adapted a number B.L.4(a) #55-569. (directory number L.4 a -7/16) B Hall to replace the old Royal B.L.4, which presents us with both the Royal Operations is suitable for field conditions. to proceed to the flight itself.
Kits: A-Model (Poland) Decals: SiamScale
Model by: Supawat Putthitornworasit
Specifications (C-123K Provider)
Data from The Observer's Book of Basic Aircraft: Military (dimensions) and Jane's All The World's Aircraft 1969–70 (weights and performance)
General characteristics- Crew: 4
- Capacity: 60 passengers, 50 litters or 24,000 pounds (11,000 kg) of cargo
- Length: 76 ft, 3 in (23.25 m)
- Wingspan: 110 ft, 0 in (33.53 m)
- Height: 34 ft, 1 in (10.39 m)
- Wing area: 1,223 ft² (113.7 m²)
- Empty weight: 35,366 lb (16,042 kg)
- Max. takeoff weight: 60,000 lb (27,215 kg)
- Powerplant:
- 2 × General Electric J85-GE-17 turbojets, 2,850 lbf (13 kN) each
- 2 × Pratt & Whitney R-2800-99W "Double Wasp" 18-cylinder radial engines, 2,500 hp (1,865 kW) each
- Maximum speed: 228 mph (198 knots, 367 km/h) at 10,000 ft (3,050 m)
- Cruise speed: 173 mph (150 knots, 278 km/h)
- Stall speed: 95 mph (83 knots, 152 km/h)
- Range: 1,035 mi (899 nm, 1,666 km) with max payload
- Ferry range: 3,280 mi (2,852 nmi, 5,280 km)
- Service ceiling: 21,100 ft (6,430 m) "OEO" (One engine failed)
- Rate of climb: 1,220 ft/min (6.2 m/s) "OEO" (One engine failed)
No comments:
Post a Comment